söndag 20 oktober 2013

Gästinlägg: Projekt Rensa ut!


För mig är det är viktigt att kunna komma hem till ett trivsamt och mysigt hem där jag kan koppla av och tanka ny energi. Det ska vara enkelt och kännas bra att bjuda hem vänner.
Men mitt intresse för att samla på olika saker i kombination med att jag alltid har haft svårt för att göra mig av med dem, skapade till slut ett väldigt rörigt och stressande hem. När jag kom hem blundade jag för att passera den stökiga hallen, eller var det mörkt tände jag inte lampan för att slippa se all bråte!
2010 fick jag nog av att leva i ett stökigt hem och jag bestämde mig för att rensa ut ordentligt. Ni som provat på detta vet att det slukar mängder med energi! Varje liten sak blir ett beslut som ska fattas – behålla, sälja, skänka eller slänga?
För att jag inte skulle ta slut på min energi planerade jag min utrensning som ett projekt under ett år. Varje vecka fick ett tema, t ex kläder, elektronik, prydnadssaker. Så med andra ord: det blev 52 teman! När jag klarat av veckans tema kände jag mig nöjd och jag gav mig själv små belöningar som att gå en promenad, fika på ett mysigt café, hyra en film och lägga mig i soffan. Jag fick inte köpa någon ny sak som belöning som jag oftast gjort tidigare!
För att motivera mig började jag blogga om mina veckoteman och via bloggen träffade jag andra som också rensade ut hemma och vi kunde peppa varandra, jättekul! När mitt projekt var genomfört insåg jag att jag hade så mycket material så att det kanske kunde bli en bok. Och när jag träffade Nelya och vi insåg att vi kunde arbeta tillsammans med foto och text föll allt på plats och boken hittade sin form!
Min förhoppning är att mina erfarenheter ska kunna hjälpa och inspirera andra att komma igång att rensa ut i sina hem och få det trivsamt.
Ha en fin dag! Kramar Eva Maria
Blogg: www.rensaut.nu
Boken Rensa ut & Lev lättare kommer ut på Hoi Förlag i mars 2014.

1 kommentar:

  1. Åh, jag är i den processen just nu, det där med att försöka dela upp rensandet så att det inte blir för övermäktigt för en. För ena stunden vill man ju rensa bort allt, för att i nästa stund inte vilja bli av med minsta lilla "bra att ha någon gång sak".

    Ser fram emot boken.

    //Victoria

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, det skulle vara så kul att veta vad du tycker!!!